أخبار

مفاوضات سد النهضة بحضور الوزراء المعنيين من مصر، والسودان، وإثيوبيا

كتبت/مرفت عبدالقادر احمد

 

انطلقت صباح اليوم في العاصمة الاثيوبية أديس أبابا جولة جديدة من مفاوضات سد النهضة بحضور الوزراء المعنيين من مصر، والسودان، وإثيوبيا ووفود التفاوض من الدول الثلاث .

يأتي ذلك في إطار إستكمال الجولات التفاوضية التي بدأت في القاهرة يومي ٢٧ – ٢٨ أغسطس بناء على توافق الدول على الإسراع بالانتهاء من الاتفاق على قواعد ملء وتشغيل سد النهضة في ظرف أربعة أشهر، في أعقاب لقاء قيادتي مصر وإثيوبيا في ١٣ يوليو الماضي .

وصرح الأستاذ الدكتور هاني سويلم وزير الموارد المائية والري أن مصر تستمر في التعامل مع المفاوضات — كعهدها دائماً — بالجدية وحسن النوايا اللازمين بغرض التوصل لاتفاق عادل ومتوازن، يراعي مصالحها الوطنية ويحمي أمنها المائي واستخداماتها الحالية ويحفظ حقوق الشعب المصرى، وفي الوقت ذاته يحقق المصالح المشتركة للدول الثلاث، بما يضمن تحقيق التنمية والرخاء لشعوب مصر وإثيوبيا والسودان .

اتصالاً بذلك، جدد د. سويلم الإشارة إلى ما مثله استمرار إثيوبيا في عملية ملء سد النهضة — في غياب الاتفاق اللازم — من انتهاك لاتفاق إعلان المبادئ الموقع في ٢٠١٥، مشيراً إلى أن استمرار مثل هذه التصرفات الأحادية المخالفة للقانون الدولي يلقي بظلال غير إيجابية على العملية التفاوضية الراهنة ويهدد بتقويضها .

كما أكد سويلم على أهمية حشد الجهود ليتسنى التوصل للاتفاق المطلوب في المدة الزمنية المقررة لا سيما مع الأخذ في الاعتبار وجود العديد من الحلول الفنية والقانونية التي تتيح إبرام اتفاق قانوني ملزم على قواعد ملء وتشغيل سد النهضة يراعي مصالح الدول الثلاث .

Unofficial Translation

Press Release

Saturday, September 23, 2023

Today, a new round of negotiations
regarding the Grand Ethiopian Renaissance Dam GERD commenced in Addis Ababa, Ethiopia with the participation of ministerial delegations from Egypt, Ethiopia, and the Sudan.

This comes in follow up of the meeting held in Cairo on August 27-28, in accordance with the three countries’ understanding to expedite the finalization of an agreement on the rules for filling and operation of the GERD within four months, following a meeting between the leaders of Egypt and Ethiopia on July 13th of this year.

Professor Dr. Hani Sewilam, the Minister of Water Resources and Irrigation, affirmed that Egypt approaches these negotiations with the same seriousness and goodwill as always. The aim is to reach a mutually beneficial and balanced agreement that takes into account its national interests, ensures its water security and existing uses, in addition to safeguard the rights of the Egyptian people while also advancing the interests of Ethiopia and Sudan. This agreement should pave the way for development and prosperity for the peoples of these three nations.

Dr. Sewilam highlighted that Ethiopia’s unilateral resumption of the GERD filling, in the absence of an agreement that governs the rules of filling and operation, violates the 2015 Agreement on Declaration of Principles. This kind of unilateral action, which represents a violation of international law, has cast a negative shadow over the ongoing negotiation process and poses a threat to its success.

Dr. Sewilam emphasized the crucial need to mobilize efforts to achieve the required agreement within the specified timeframe. Importantly, he noted that various technical and legal solutions exist that can facilitate the conclusion of a legally binding agreement on the rules for filling and operating of the GERD, that would meet the interests of all three nations.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى